Linnade Liit | Maaomavalitsuste Liit | Kontakt | Otsi | Sisukaart   
  Aktuaalset  | Seadusandlus  | Brüsseli esindus  | Välissuhted  | Andmebaasid  | Uurimused/käsiraamatud  | Linke
Aktuaalset
 
Uudised
  Arhiiv
    2015
    Arhiiv 2014
    Arhiiv 2012
    Arhiiv 2011
    Arhiiv 2010
    Arhiiv 2009
    Arhiiv 2008
    Arhiiv 2007
    Arhiiv 2006
    Arhiiv 2005
    Arhiiv 2004
    Arhiiv 2003
  ELL-uudis (listi uudiskirjad)
  Brüsselist memod
Pressiteated
Omavalitsusliitude läbirääkimised
Seisukohad
Linnade ja Valdade Päevad
Konverentsid, seminarid
Liitu meilinglistiga
Huvitavaid fakte
KOV ja kliima
Kalender
 

LVP_2015_logo
Linnade ja Valdade Päevad 2017
15.-16. märts Original Sokos Hotel Viru konverentsikeskuses


31. märtsil 2012 a. toimunud Linnade ja Valdade Üldkogu materjalid

Eesti Regionaalse ja Kohaliku Arengu Sihtasutus




Esilehekülg > Aktuaalset > Uudised > Arhiiv > Arhiiv 2004


Tulumaksu jagamise muutus viis omavalitsused raskustesse

TALLINN, 29. aprill, BNS - Rahandusministeerium tunnistab, et sellest aastast muutunud tulumaksukannete arvestus on pannud mitmed kohalikud omavalitsused raskesse seisu, probleemid on kavas üle vaadata poole aasta andmete põhjal.

Mõningatele kohalikele omavalitsustele võib uus tulumaksu ülekandmise süsteem küll likviidsusprobleeme tekitada, ütles BNS-ile rahandusministeeriumi kohalike omavalitsuste talituse peaspetsialist Andrus Jõgi.

Seetõttu on tulumaksu ülekandmise proportsioonide võimalik muutmine võetud arutluse alla ka Omavalitsusliitude Koostöökogu rahanduse töörühmas, kinnitas ta.

Kuna uus tulumaksu jaotuse arvestuspõhimõte hakkas kehtima 2004. aastal teenitud tuludelt ning jaanuaris laekus kohalikele omavalitsustele tulumaks veel vana süsteemi kohaselt, siis hetkel on Jõgi sõnul olemas vaid kahe kuu andmed (veebruar ja märts).

Ministeeriumidevahelise komisjoni ja Omavalitsusliitude Koostöökogu läbirääkimiste rahanduse töörühmas jõuti ühisele seisukohale, et kahe kuu andmed on liiga ennatlikud järelduste tegemiseks, märkis Jõgi. Töörühm otsustas oodata ära poolaasta andmed ülevaatlikuma pildi saamiseks, lisas ta.

"Üks oluline aspekt, miks sellisele otsusele jõuti, seisneb tuludeklaratsioonide põhiste tagasimaksete perioodi lõpu ära ootamises, saamaks õigemini hinnata kohalike omavalitsuste võitu sellest, et nendele ülekantavat tulumaksu käesolevast aastast enam ei vähendata tuludeklaratsioonide alusel määratud tagasimakse võrra," selgitas Jõgi.

Jõgi tunnistas ka probleeme uue süsteemi rakendamisel. "Vigased maksudeklaratsioonid on toonud kaasa mõningaid viivitusi kohalikele omavalitsustele tulumaksu ülekandmisel, mis võib ka osade omavalitsuste puhul tekitada hetkelise hälbe tulumaksulaekumistes," tähendas Jõgi. "Kõik uus vajab natuke harjumist."

Tulumaksu arvestuse uus süsteem - et 11,4 protsenti brutotulust laekub kohalikele omavalitsustele - hakkas kehtima jaanuari palkadelt kinnipeetud tulumaksu arvestamisel ja riigi ning kohalike omavalitsuste vahel jaotamisel. See realiseerus veebruari laekumistes.

Seoses sellega, et jaanuari laekumisel kehtis veel varasem süsteem ja veebruaris juba uus, on kohalikele omavalitsustele üle kantud tulumaksusummad väga kõikuvad. Näiteks Tallinnal oli jaanuaris eelmise aasta sama kuuga võrreldes 26,7-protsendiline kasv ning veebruaris 1,2-protsendiline vähenemine. Tartu linna vastavad näitajad olid jaanuaris +13,4 protsenti ja veebruaris -4,7.

Samas on rahandusministeeriumi koostatud vastavas tabelis ka suhtarve, kus tulumaksu laekumine võrdluses jaanuar 2003 / jaanuar 2004 ja veebruar 2003 / veebruar 2004 olid vastupidised, peamiselt väiksematel kohalikel omavalitusel.

Kolme kuu kokkuvõttes on kohalikele omavalitsustele üle kantud kokku 1,315 miljardit krooni tulumaksu võrrelduna 1,177 miljardiga mullu samal ajal.

Ka suurte linnade tulumaksukanded on eelmise aasta sama ajaga võrreldes suurenenud - näiteks Tallinn on saanud 516,37 miljonit krooni eelmise aasta 460,37 miljoniga võrreldes, Tartu linn 100,488 miljonit krooni võrrelduna 92,27 miljoniga eelmise aasta samal ajal. Ka Pärnu, Rakvere, Haapsalu, Kohtla-Järve ja Narva tulumaksukanded on eelmise aasta kolme kuuga võrreldes kasvanud.

Samas näitab võrdlus eelmise süsteemiga, et näiteks Tallinn on kaotanud tulumaksureformist 8,84 protsenti, Tartumaa 4,24 protsenti. Eesti keskmise palga prognoosi põhjal on uue süsteemiga kaotus 5,92 prostenti.

Tallinna finantsteenistuse hinnangul ei ole enamus kohalikke omavalitsusi (KOV) tulumaksureformi tulemiga rahul.

2003. aastal kasvas KOV-de tulumaksu laekumine 2002. aastaga võrreldes 12 protsenti, selle aasta prognoos reformieelse metoodika põhjal oli 11 protsendi ringis. Reformi tagajärjel tuleb KOV-ide keskmine tulumaksu kasv aga viis-kuus protsenti, seega süveneb KOV-ide eelarvedefitsiit veelgi, märgib finantsteenistus.

Enne tulumaksureformi kaotasid vaesed vallad rohkem riigi poolt antud tulumaksu soodustuste tõttu, näiteks maksuvaba miinimumi tulemusel. Nende kaotuse kattis riik tasandusfondi arvelt.

Tulumaksureformiga on tehtud kõik vallad võrdseks, andes vaestele rikkamate valdade arvelt. Rikkamatele valdadele tulumaksu laekumise kaotust tasandusfondist ei kompenseerita.

Tulumaks on omavalitsuste suurim tuluallikas. Riik viis alates sellest aastast tulumaksu jaotamisel omavalitsustega sisse uue süsteemi, mille eesmärk oli välistada mitmesugused riiklikud mahaarvamised - kindlustusmaksed, sotsiaalmaks ja muu - kohalikest tulubaasidest. Kui varem läks kogu laekunud tulumaksust 56 protsenti omavalitsustele, kusjuures selles oli arvestatud eelnevalt mahaarvamistega, siis nüüd laekub omavalitsustele 11,4 protsenti seal töötavate inimeste brutotulust.

Kogu laekuvast tulumaksust läheb alates sellest aastast kohalikele omavalitsustele umbes 60 protsenti, riigile aga 40 protsenti kogutavast ligi 10 miljardist kroonist.

Tallinna toimetus, tel +372 610 8825, majandus@bns.ee

Baltic News Service

 
 Struktuur Meedia Tagasiside | © Eesti Linnade Liit