Linnade Liit | Maaomavalitsuste Liit | Kontakt | Otsi | Sisukaart   
  Aktuaalset  | Seadusandlus  | Brüsseli esindus  | Välissuhted  | Andmebaasid  | Uurimused/käsiraamatud  | Linke
Aktuaalset
 
Uudised
  Arhiiv
    2015
    Arhiiv 2014
    Arhiiv 2012
    Arhiiv 2011
    Arhiiv 2010
    Arhiiv 2009
    Arhiiv 2008
    Arhiiv 2007
    Arhiiv 2006
    Arhiiv 2005
    Arhiiv 2004
    Arhiiv 2003
  ELL-uudis (listi uudiskirjad)
  Brüsselist memod
Pressiteated
Omavalitsusliitude läbirääkimised
Seisukohad
Linnade ja Valdade Päevad
Konverentsid, seminarid
Liitu meilinglistiga
Huvitavaid fakte
KOV ja kliima
Kalender
 

LVP_2015_logo
Linnade ja Valdade Päevad 2017
15.-16. märts Original Sokos Hotel Viru konverentsikeskuses


31. märtsil 2012 a. toimunud Linnade ja Valdade Üldkogu materjalid

Eesti Regionaalse ja Kohaliku Arengu Sihtasutus




Esilehekülg > Aktuaalset > Uudised > Arhiiv > Arhiiv 2004


Omavalitsuühenduste suhtumine toimealadesse on erinev
TALLINN, 10. veebruar, BNS - Maakondade omavalitsusliitudel pole ühtset suhtumist valitsuse kavasse jaotada Eesti nelja toimealasse.

Teisipäevaks oli siseministeeriumisse jõudnud 11 maakonna omavalitsusliidu ning kahe üleriigilise omavalitsusühenduse seisukoht regionaalminister Jaan Õunapuu 22. jaanuari kirjale.

Neli omavalitsusliitu olid vastu nelja toimeala kavale, mille valitsus kiitis heaks 15. jaanuari kabinetiistungil.

Läänemaa Omavalitsuste Liit leidis, et toimealade loomiseks territoriaalsete üksustena pole seaduslikku alust. Liidu hinnangul tekitaks lisataseme tegemine valitsusstruktuurides lisafiltri info liikumisel. Lisaks polnud läänemaalsed nõus kavaga paigutada nad toimealasse, mille keskus oleks Pärnus.

Viimane seik ajendas ka Hiiuma liidu vastuseisu. Hiidlased teatasid, et Pärnu pole mingil juhul Hiiumaa tõmbekeskus, selleks on mandril hoopis Tallinn. Samuti jäi liidule arusaamatuks, mis kavatsetakse luua riigiahlduses uut tasandit.

Uue tasandi loomise seadsid kahtluse alla ka Saaremaa ning Valgamaa vastav liit. Viimase hinnangul tähendaks see praeguse "hiiliva" haldusreformi seadustamist.
Täpse ülevaate puudumine toimeala staatusest oli põhjus, miks kava kohta ei avaldanud kindlat arvamust Lään-Viru liit. Põlvamaa liit leidis, et kuna tegelikkuses on paljud riigiasutuste struktuurid juba nelja keskusse kolinud või kolimas, on valitsus arvamuse küsimusega hiljaks jäänud. Põlvamaalaste hinnangul on olemas oht, et riiklikud teenused muutuvad kodaniku jaoks raskemini kättesaadavaks ja kallimaks.

Kahtlevalt suhtus ka Viljandi liit, kes ei nõustunud nelja või ka mõne muu hulga keskustega, kui selle aluseks pole piisavaid uuringuid. Nende hinnangul peaksid kodanikule, ettevõtjale ja omavalitsustele teenuseid pakkuvad punktid olema igas maakonnas.

Eesti Linnade Liidu hinnangul on tööpiirkonde kehtestamise senine praktikaga sisuliselt kujundatud omavalitsuste- ja maakondadeülene täiendav ametkondlik haldustasand. See on liidu arvates vastuolus Eesti halduskorralduse põhimõtetaga. Lisaks leiab linnade liit, et kaht või enamat maakonda hõlmava piirkonna kehtestamine peab olema riigikogu pädevuses.

Maaomavalitsuste liit nimetas ettepaneku põhimõtteid üldiselt positiivseks, kuid soovis, et enne otsustamist analüüsitaks põhjalikumalt uue süsteemi mõju regionaalpoliitikale, avaliku teenuste kättesaadavusele ja teisi ümberkorralduse aspekte.
Kava toetasid Tartumaa, Pärnumaa, Jõgevamaa ja Järvamaa liidud. Jõgevamaa liit leidis, et kindlate toimealade määratlemine on parem, kui senine segane olukord.
Pärnakate tingimus oli, et ühte toimealasse kuuluksid Pärnu-, Saare-, Hiiu- ja Läänemaa. Järvakate soostumise eeldus oli maakonna paiknemine Tallinna toimealas, lisaks soovitasid nad kaaluda Kesk-Eesti toimeala, kuhu kuuluksid ka Viljand- ja Raplamaa. Selle keskus asuks Paides.

Õunapuu kirjas toodud ettepaneku järgi oleks Eestis neli toimeala, mille ühe keskus asuks Tallinnas ning selle teeninduspiirkonda kuuluksid Harju-, Järva- ja Raplamaa.
Tartus oleva keskusega toimeala ühendaks Jõgeva-, Põlva-, Tartu-, Valga-, Viljandi- ja Võrumaa.

Jõhvis asuva keskusega alasse jääksid Ida- ja Lääne-Virumaa ning Pärnus asuva keskusega toimealasse Hiiu, Lääne, Pärnu ja Saare maakond.

Toimealad kehtestatakse valitsusasutustele, mis ise pole seotud elanike otsese teenindamisega, vaid kontrollivad või juhivad teenuseid pakkuvaid asutusi. Toimealade kehtestamine ei tohi halvendada teenuste pakkumise kvaliteeti.

Kabinetiistungi otsusel võivad valitsusasutused ühe toimeala sees asuda erinevates keskustes, vahetuid teenuseid pakkuvad asutused peavad olema kõigis maakonnakeskustes ning teeninduspunktidena ka suuremates keskustes.

Tallinna toimetus, +372 610 8861, sise@bns.ee

Baltic News Service

 


 
 Struktuur Meedia Tagasiside | © Eesti Linnade Liit